Defensa de tesi doctoral "Design and implementation of an EDSS for the control and management of DWTPs" de Lluís Godo

Les estacions de tractament d’aigua potable (ETAPs) han de fer front a reptes significatius deguts a la pressió antropocèntrica i al canvi climàtic. Per a abordar-los, els gestors de les ETAPs han d’ajustar les unitats de tractament. La presa de decisió implicada en aquest procés és complexa i tracta factors mediambientals, econòmics i de salut (ex. subproductes de desinfecció, DBPs). Tot i així, la digitalització de les ETAPs obre nous camins. Així, els sensors remots generen bases de dades que, conjuntament amb l’experiència d’operaris i gestors, permeten el desenvolupament de models matemàtics que prediuen els paràmetres de qualitat de l’aigua i recomanen ajustos. Aquests models poden integrar-se en sistemes d’ajut a la decisió en dominis ambientals (EDSSs): programes informàtics per optimitzar el procés de presa de decisió i reduir-ne el temps.

La tesis doctoral titulada “Design and implementation of an environmental decision support system for the control and management of drinking water treatment plants” de Lluís Godo Pla ha desenvolupat un EDSS per respondre als reptes operacionals principals de les ETAPs a través de la provisió de recomanacions a temps real. El treball es va realitzar amb dos casos d’estudi reals: les ETAPs del Llobregat i del Ter, que aporten aigua potable a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Els principals reptes operacionals tractats en aquest treball inclouen:

1. Control del procés de pre-oxidació – L’ajust del permanganat de potassi es va modelitzar a l’ETAP del Llobregat utilitzant xarxes neuronals artificials (ANNs). Es van comparar diferents ANNs i models de regressió lineal i es va aplicar una metodologia completa per a l’estimació de paràmetres, anàlisi d’incertesa i de sensibilitat. En paral·lel, es va desenvolupar un model de raonament basat en casos, i ambdós models es varen integrar en un EDSS.
  2. Formació de DBPs – Els models de formació de trihalometans (THMs) es van comparar i calibrar amb dades de camp de l’ETAP del Llobregat. Després es va modelitzar l’operació d’un sistema d’electrodiàlisi inversa i el coneixement del procés es va incorporar per a avaluar la qualitat de l’aigua en dos punts crítics de la xarxa de distribució. En un segon estudi, es va desenvolupar un sistema d’inferència fuzzy per a l’ETAP del Ter. El procés va consistir en una dosi seqüencial d’hipoclorit sòdic i diòxid de clor. La validació a escala real durant 6 mesos va ser positiva en el 85.6% del temps.
  3. Seguretat microbiològica – Es va desenvolupar un indicador clau del procés (KPI) per a avaluar la seguretat microbiològica de la planta. El marc per a aquesta avaluació quantitativa del risc microbiològic es va adaptar a temps real aproximant algunes mètriques basades en el risc com el disability adjusted life years (DALY). El KPI es va integrar en un sistema de Supervisió del Control i d’Adquisició de Dades, que també avisa als usuaris de les conseqüències d’algunes operacions o errades de tractament.

Diferents eines han estat desenvolupades per integrar els models en un EDSS i permetre la seva validació a escala industrial. La tesi doctoral industrial és fruit d’una col·laboració a llarg termini entre el grup de recerca LEQUIA de la UdG i ATL (Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat) i ha estat dirigida pel Dr. Hèctor Monclús (UdG) i el Dr. Fernando Valero (ATL). La defensa, que és oberta al públic, se celebrarà el proper dijous 5 de novembre a les 10:00h. Per seguir-la online, cal enviar un E-mail a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

• Data: 2020-11-5