Una tesi doctoral estudia el problema dels fàrmacs en aigües residuals de manera multidisciplinar

La tesi doctoral de la investigadora Neus Collado aprofundeix en l’estudi de la presència de compostos farmacèutics en aigües residuals, una problemàtica que està adquirint una gran rellevància a nivell mundial. La principal innovació rau en haver adoptat un enfocament multidisciplinar, que combina la diagnosi de la situació actual amb simulacions i experiments controlats a escala laboratori.

La preocupació per la presència de fàrmacs en les aigües residuals és cada vegada més gran. D’una banda, el seu consum ha crescut significativament en les darreres dècades. De l’altra banda, s’ha demostrat que poden tenir efectes nocius sobre el medi ambient i se n’han detectat concentracions traça a les aigües potables. A tot això, a més, se li ha d’afegir el fet que les depuradores d’aigües residuals actuals no estan preparades per eliminar aquests compostos de manera eficient.

Per fer front a aquesta problemàtica, la investigadora Neus Collado, del grup de recerca LEQUIA, ha adoptat un enfocament clarament multidisciplinar. Així, la seva tesi doctoral “Multi-scale investigation of occurrence, fate, removal and biodegradation of pharmaceutical contaminants in wastewater treatment and river systems”, dirigida pel Drs.  Joaquim Comas (LEQUIA, UdG) i Gianluigi Buttiglieri (ICRA),  combina diverses campanyes de mostreig i de diagnosi de l’escenari actual amb models i experiments controlats a diferents escales.

D’entrada, la tesi demostra la variabilitat en l’eficàcia dels tractaments convencionals d’aigües residuals i quantifica l’eliminació de fàrmacs a través de nous processos avançats, com és el cas de l’aplicació de rajos ultraviolats (UV). Pel que fa a la biodegradació d’aquests compostos, aconsegueix modelar el seu comportament i el dels seus productes de transformació, i també demostra la utilitat de tècniques proteòmiques a l’hora d’identificar determinades proteïnes que juguen un paper fonamental a l’hora de degradar i transformar els fàrmacs en altres productes. Finalment, la investigadora també ha estudiat l’impacte d’un antibiòtic sobre la comunitat bacteriana a nivell microbiològic i el fenomen dels gens de resistència antibiòtica.

Estem, doncs, davant d’un treball que permet avançar en la comprensió dels fenòmens associats a la presència, tractament i degradació d’uns microcontaminants – els compostos farmacèutics - que cada vegada desperten més interès pels seus potencials efectes nocius en el medi ambient, i que ho fa servint-se de diferents tècniques i disciplines. La tesi es defensarà el proper 19 de juliol a les 11:00h a la Sala d’Actes de l’ICRA.

• Data: 2013-07-15