Una tesi doctoral demostra els beneficis de la gestió integrada del cicle urbà de l’aigua quan s'utilitza una base de coneixement expert

L’investigador Damià Murlà ha desenvolupat un nou sistema de suport a la decisió ambiental (EDSS) que integra la gestió dels sistemes de drenatge urbà i les estacions depuradores d’aigües residuals tenint en compte la qualitat de les aigües del medi receptor. La innovació principal consisteix en utilitzar una base sòlida de coneixement expert adquirit a través d’una sèrie de simulacions virtuals sobre sistemes basats en dades reals. Els resultats demostren que aquest sistema ofereix beneficis significatius respecte d’una gestió de conca estàndard, i esperonen la recerca i el desenvolupament de nous models i eines per a millorar-lo.

En les darreres dècades, i a resultes de la implementació de la Directiva Marc de l’Aigua, la gestió del cicle urbà de l’aigua ha esdevingut més complexa. El concepte de gestió integrada de conca s’introdueix, i es fa necessari considerar informacions i paràmetres que sovint no estan interconnectats, com ara les característiques de la xarxa de clavegueram o el medi receptor. En aquest context, els sistemes de suport a la decisió ambiental (EDSS), que utilitzen tècniques de modelització matemàtica i d’intel·ligència artificial, són eines potentíssimes que faciliten el procés de presa de decisió en aquest camp.

L’investigador Damià Murlà ha desenvolupat un nou sistema de suport a la decisió per a la gestió integrada de conca que utilitza una base sòlida de coneixement expert. El sistema integra informació de diversos tipus de fonts (bibliogràfiques, teòriques, històriques...) i dos sistemes virtuals basats en dades reals (“VilaConca” i “VilaPrat”) sobre els quals és possible realitzar simulacions. Els resultats de l’etapa de validació demostren que aquest sistema presenta beneficis importants respecte a una gestió estàndard de conca sense sistema expert, i esperona a prosseguir amb la recerca i el desenvolupament per a millorar-lo.

La tesi doctoral “Coordinated management of Urban Wastewater Systems by means of advanced Environmental Decision Support Systems” ha estat dirigida pel Dr. Manel Poch (LEQUIA, UdG) i el Dr. Oriol Gutiérrez (ICRA) i s’emmarca dintre d’una de les línies consolidades de recerca del Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental de la UdG (LEQUIA): l’estudi i desenvolupament de sistemes de suport a la decisió en dominis ambientals. La defensa tindrà lloc el proper 17 de maig a la Sala d’Actes de l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA).

• Data: 2013-05-10