El LEQUIA de la Universitat de Girona desenvolupa un sistema bioelectroquímic capaç de solucionar el problema de la contaminació per nitrats de les aigües subterrànies

Un equip d’investigadors del grup LEQUIA de la Universitat de Girona, dirigit pel Dr. Jesús Colprim, ha desenvolupat un sistema capaç de tractar de manera eficaç, amb un baix consum energètic i sense generar residus addicionals, aigües contaminades amb diferents nivells de nitrats. La tecnologia, que ha generat la sol·licitud d’una patent europea i publicacions en revistes científiques internacionals d’alt impacte, aprofita la capacitat de determinats bacteris de reduir els nitrats.

La innovació és que aquest procés es realitza utilitzant un tipus de bacteris que són exoelèctrics (actius elèctricament), per la qual cosa no és necessària l’addició de reactius (matèria orgànica), i que el potencial d’elèctrode s’ajusta mitjançant un dispositiu electrònic (un potenciòstat) alimentat per una placa solar. D’aquesta manera es resol una de les mancances clàssiques d’aquests sistemes: tractar aigües contaminades amb diferents nivells de nitrats a un cost raonable.

La tecnologia és aplicable tant al tractament d’aigües residuals com al d’aigües subterrànies, i és susceptible de ser desenvolupada a escala industrial. En proves efectuades amb aigües obtingudes de pous del municipi de Navata (Alt Empordà), s’han arribat a tractar aigües subterrànies contaminades amb nivells superiors a 150 mg/l de nitrats.

• Data: 2013-03-13