Intel•ligència artificial per a dissenyar i avaluar la depuradora del segle XXI

La tesi doctoral de l’investigador del LEQUIA Manel Garrido Baserba, presentada el passat 4 de març a l’ICRA, aplica tècniques d’intel·ligència artificial per fer front a la creixent complexitat de les estacions depuradores d’aigües residuals.

La depuració d’aigües residuals juga un paper fonamental en el manteniment dels recursos hídrics naturals. Tanmateix, sigui quina sigui la tecnologia emprada o el nivell de depuració requerit, les plantes de tractament del segle XXI són sistemes d’alta complexitat, que no només han de satisfer requeriments de tipus tècnic, sinó també de tipus ambiental i econòmic. En aquest context, els sistemes de suport a la decisió en dominis ambientals (en anglès, Environmental Decision Support Systems o EDSS) es configuren com una eina eficaç per donar suport a la selecció i a l’avaluació integrada de diferents alternatives de depuració d’aigües. Un EDSS pot definir-se com un programari interactiu, flexible i adaptable, que vincula els models numèrics/algoritmes amb tècniques basades en el coneixement, la informació geogràfica i ontologies ambientals, i que és capaç de donar suport a la presa de decisió, ja sigui en l’elecció entre diferents alternatives, millorant una solució, o bé en l’avaluació integrada.

En la seva tesi doctoral “Development of an environmental decision support System for the selection and integrated assessment of process flow diagrams in wastewater treatment”, l’investigador Manel Garrido va realitzar una àmplia recerca sobre la complexitat associada al disseny conceptual de les estacions depuradores d’aigües residuals (EDARs), recerca que va permetre definir els requisits necessaris per al programari, i seleccionar un metodologia per la gestió i representació de les dades i coneixements adquirits. Un cop desenvolupat el EDSS es va procedir a la seva validació, tenint en compte diferents escenaris i paràmetres, tant de tipus tècnic com ambiental o econòmic. Els resultats d’aquestes validacions han donat lloc a publicacions en revistes científiques. La tesi, dirigida pel Dr. Manel Poch (LEQUIA, Universitat de Girona) i el Dr. Luis Larrea (CEIT, Universidad de Navarra) s’emmarca dintre de la línia de recerca del LEQUIA en EDSS i s’ha desenvolupat en el marc del projecte NOVEDAR_Consolider (www.novedar.com).

• Data: 2013-03-07