Una tesi doctoral del LEQUIA avalua l'aplicació del paradigma d'agents a la gestió d'un sistema d'aigües residuals

La tesi doctoral “Avaluació del paradigma d’agents en la gestió d’un sistema complex d’aigües residuals” va ser defensada per la Marta Verdaguer Planas el desembre de 2012 i s’enmarca dintre de la línia de recerca del LEQUIA de sistemes d’ajut a la decisió en dominis ambientals. Els seus directors són el Dr. Manel Poch i el Dr. Narcís Clara, tots dos de la UdG.

La tesi presenta i avalua l’aplicació del paradigma d’agents en la gestió d’un sistema d’aigües residuals urbanes. El sistema es conceptualitza com a sistema multiagent a partir del desenvolupament dels models d’agents i d’enllaços de comunicació. En el desenvolupament s’evidencia que la coordinació (de volums i càrregues contaminants) entre totes les aportacions d’aigües residuals al tractament i la capacitat disponible d’aquest, constitueix un punt clau del funcionament del sistema. Per tal de considerar-ho, es defineix un agent Coordinador que executa la coordinació de les aportacions al tractament i a més, la priorització dels efluents industrials quan el tractament no disposa de capacitat suficient per admetre totes les propostes d’aportacions. La priorització es resol emprant una metaheurística d’optimització de colònia de formigues, la qual s’instancia mitjançant quatre versions algorísmiques diferents. Per últim, s’implementa el sistema i s’executen cicles consecutius de simulació mostrant com el paradigma constitueix una proposta factible.