Un projecte pilot demostra que la combinació de bioreactors de membranes (MBR) i osmosi inversa (RO) permet eliminar més del 99% de productes farmacèutics en aigües residuals

Les proves s’han realitzat a l’estació depuradora d’aigües residuals (EDAR) de Castell-Platja d’Aro en el marc d’un projecte de cooperació entre l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA), el Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental de la UdG (LEQUIA), el Consorci de la Costa Brava (CCB) i l’Empresa Mixta d’Aigües de la Costa Brava S.A.

Font: ICRA (www.icra.cat)

En l’estudi s’avalua l’eliminació d’un ampli espectre de compostos farmacèutics: medicaments psiquiàtrics, antibiòtics macròlids, antiinflamatoris, etc... mitjançat un sistema integrat de bioreactors de membranes i osmosi inversa (MBR-RO) a escala pilot. La tecnologia MBR combina la degradació biològica dels contaminants amb la separació física de l’aigua tractada mitjançant una filtració incorporada al propi reactor. Si aquesta tecnologia s’acobla amb una unitat d’osmosi inversa s’aconsegueix una filtració de l’efluent – ja tractat en el MBR – més exhaustiva, amb una mida més petita de porus.

La combinació de tractament MBR i RO ha mostrat una excel·lent eficàcia en l'eliminació dels fàrmacs, que n'ha permès eliminar més del 99% de tots ells. Aquesta elevada eliminació dels contaminants contrasta amb l'aconseguida amb les tecnologies de depuració convencionals utilitzades d'una manera més estesa per al tractament d'aigües residuals urbanes, com és el cas del tractament secundari o biològic mitjançant el sistema de fangs actius, en el qual l'eliminació de fàrmacs és incompleta.

Els autors de l'estudi són: Davor Dolar, Meritxell Gros, Sara Rodríguez-Mozaz,
Jordi Moreno, Joaquim Comas, Ignasi Rodríguez-Roda i Damià Barceló.

Font: ICRA (www.icra.cat)