La UdG col·labora amb la Universidad Nacional de Colombia (UNAL) i l'Evergreen Institute per a potabilitzar aigua a l’Amazones

L’Amazones és, pel seu cabal i longitud, el riu més important de la Terra. Tot i la disponibilitat d'aigua de pluja, pous i el mateix Amazones, l'aigua necessita ser tractada perquè sigui segura. De fet, a dia d'avui part de la població que viu a la seva conca té difícil accés a l'aigua potable . Les causes són de diferents tipus. Per una banda, els canvis en els usos de l’aigua de les darreres dècades han malmès el sistema fluvial. Per l’altra, tot i que governs i organitzacions no governamentals (ONGs) han instal·lat unitats de potabilització, en ocasions no es disposa dels recursos econòmics i humans per mantenir-les de manera adequada.

La Universitat de Girona (UdG) i la Universidad Nacional de Colombia (UNAL) han endegat recentment el projecte AMAZO-MEM per fer front a aquesta situació des d’una perspectiva tecnològica però també socioeconòmica i antropològica. S'instal·laran sistemes amb tecnologia puntera però adaptats als recursos locals, acompanyat d'un programa formatiu per fomentar el seu ús de forma sostenible en el temps. Per garantir l'acceptació, tant el disseny del sistema de tractament com la planificació de la formació es farà de forma col·laborativa entre la UNAL, Evergreen Institute i la UdG.

Membranes per depurar aigua

En aquest context, s’ha decidit fer una prova pilot amb el sistema Skyjuice/Squirt, que ja s’ha utilitzat amb èxit en situacions d’emergència humanitària en més de 70 països però que és pràcticament desconegut a l’Amèrica Llatina. Aquest sistema, que és capaç de proveir uns 100-200 litres d’aigua diaris per unes quantes famílies, és apte per aigües que, com les de l’Amazones, tenen un alt contingut de sòlids en suspensió i elements patògens però no contaminació química. L’Skyjuice aprofita la gravetat per depurar l’aigua amb membranes d’ultrafiltració i, per tant, no necessita energia elèctrica ni reactius químics. A més, si es netegen correctament, les membranes es poden regenerar i tornar a utilitzar.

Per garantir que el sistema tingui continuïtat més enllà del projecte, s’ha dissenyat un pla de treball en quatre fases:

• Fase 1: Avaluació del rendiment de les membranes Skyjuice/Squirt als laboratoris del grup de recerca LEQUIA de la UdG. Desenvolupament de protocols d’instal·lació i manteniment.
  • Fase 2: Instal·lació de les unitats de potabilització en comunitats amazòniques de Leticia (Colòmbia) i San Rafael (Perú). Formació d’operadors locals en bones pràctiques de manteniment del sistema. Monitorització del rendiment de les membranes i de la qualitat de l’aigua.
  • Fase 3: Avaluació socioeconòmica i ambiental de la implantació del sistema a llarg termini. Definició d’un model de negoci per al finançament del sistema. Responsabilitats i garanties jurídiques.
  • Fase 4: Discussió dels resultats amb els beneficiaris de la tecnologia i les autoritats locals per a millorar-ne el funcionament. Difusió dels resultats entre la comunitat científica internacional i, de manera més específica, entre la comunitat de la UdG.

Un equip internacional i multidisciplinar

Per a dur a terme un projecte d’aquestes característiques cal un equip multidisciplinar i, sobretot, la col·laboració d’entitats locals com la UNAL que coneguin les especificitats de les comunitats beneficiàries. Així, l’investigador principal, el professor Ignasi Rodriguez-Roda del grup LEQUIA-UdG i responsable de l’àrea de Tecnologies i Avaluació de l’Institut Català de recerca de l’Aigua, compta amb investigadors de la UdG experts en tractament d’aigües per membranes (Joaquim Comas, Raquel García, Federico Ferrari, Estel Requena), ecologia aquàtica (Sergi Sabater), dret (Marco Aparicio) i antropologia (Edurne Bagué). També col·laboraran en el projecte Enric Cassú antropòleg de la UNAL (des de Girona), l’ONG Evergreen Institute (Neus Collado), amb implantació al Perú, i el centre tecnològic Eurecat (Gaetan Blandin).

L’AMAZO-MEM reforçarà la col·laboració ja existent entre la Universitat de Girona i la Universidad Nacional de Colombia. Un dels membres de l’equip, Juan David González-Trujillo està desenvolupant una tesi doctoral cotutelada per la UdG i la UNAL, Estel Requena –estudiant de Ciències Ambientals de la UdG− realitzarà el seu treball de fi de grau en el marc del projecte i Joan Carles Cova Orjuela (UNAL) realitzarà una estada al LEQUIA-UdG durant aquesta tardor. A més, els resultats es difondran en classes dels estudis de Ciències Ambientals i del Màster en Ciència i Tecnologia dels Recursos Hídrics de la UdG i en una jornada sobre aigua i cooperació a Girona.

Primer viatge a Colòmbia i Perú

El passat mes de juliol el professor Ignasi Rodriguez-Roda ja va realitzar un primer viatge a Colòmbia per planificar el projecte i avaluar, conjuntament amb els professors de la UNAL Santiago R. Duque i Jhon Ch. Donato, el rendiment de diverses membranes d’ultrafiltració. Inicialment, les comunitats on s'instal·larà els sistemes de potabilització domiciliaris són La Miraculosa i Sant Pere dels Llacs . A més, va tenir també l'oportunitat de viatjar a San Rafael, una de les comunitats peruanes que també participarà en el projecte.

Esperem que aquest sigui el primer pas per dur a terme aquesta ambiciosa iniciativa de cooperació en l’àmbit de l’aigua. L’AMAZO-MEM està finançat per la convocatòria 2019 de projectes de cooperació al desenvolupament internacional de la Universitat de Girona.

• Data: 2019-11-05