La selecció del Dr. Sebastià Puig com a professor agregat “Serra Húnter” impulsa la recerca del LEQUIA en sistemes bio-electroquímics

El grup participa en cinc projectes de recerca en aquest camp i organitzarà el congrés europeu de referència el setembre del 2020

El grup de recerca LEQUIA de la Universitat de Girona amplia la seva plantilla. El Dr. Sebastià Puig, fins ara professor agregat interí, ha estat seleccionat per un tribunal internacional com a professor agregat “Serra Húnter” d’enginyeria química a la Universitat de Girona. Aquesta contractació, a més de consolidar el grup, constitueix un bon impuls per reforçar i internacionalitzar encara més la seva recerca en sistemes bio-electroquímics –unes tecnologies emergents que aprofiten les propietats elèctriques dels microorganismes.

L’origen dels sistemes bio-electroquímics es remunta a principis del segle XX, quan es va demostrar per primera vegada que alguns microbis podien produir electricitat a partir de compostos orgànics presents en aigües contaminades. No va ser, però, fins fa dues dècades que aquest descobriment tan extraordinari va atraure l’interès d’una bona part de la comunitat científica. A l’actualitat, l’electro-microbiologia és una disciplina amb nombroses aplicacions ambientals i energètiques, i compta amb una societat científica internacional, l’ISMET, que no para de créixer.

Deu anys de recerca en sistemes bio-electroquímics

El LEQUIA va començar a investigar els sistemes bio-electroquímics el 2008 de la mà del Dr. Jesús Colprim i la Dra. Maria Dolors Balaguer. Aleshores Sebastià Puig acabava de defensar la seva tesi doctoral i de seguida va decidir orientar-hi la seva carrera investigadora apostant per la interdisciplinarietat i la col·laboració internacional. A la UdG es van teixir aliances amb el grup d’ecologia molecular microbiana (gEMM; Dr. Lluís Bañeras) i a Europa es va treballar amb institucions de renom com la Universitat de Gent (Bèlgica) o el UFZ de Leipzig (Alemanya). Deu anys després, els resultats parlen per si sols: quatre tesis doctorals defensades i quatre en desenvolupament –tres d’elles, premiades–; més de quaranta articles en revistes d’alt impacte; tres patents industrials; quatre projectes de recerca nacionals; grans contractes de R+D+I amb empreses privades; i tres projectes europeus, dos d’ells del programa Horizon 2020. Una trajectòria sòlida que culmina amb l’organització a Girona per part del Dr. Puig de la propera edició del EU-ISMET, el congrés europeu de referència en electro-microbiologia.

Del tractament d’aigües a la producció de biocombustibles

Sebastià Puig pren possessió de la seva plaça en un moment dolç, tant a nivell individual com de grup. Actualment el LEQUIA participa en cinc projectes de recerca sobre sistemes bio-electroquímics orientats a dos grans grups d’aplicacions industrials: la bioremediació d’aigües i la bioconversió del diòxid de carboni en compostos d’alt valor afegit. Sebastià Puig és l’investigador principal de tres d’ells (ELECTRA, WAFRA i BioRECO2VER) i el co-investigador principal, juntament amb el Dr. Jesús Colprim, del projecte COOMET. El Dr. Jesús Colprim, a més, coordina el projecte DigesTake, amb un paquet de treball dedicat a la recerca en tecnologies electro-microbianes.

En el camp de la bioremediació d’aigües el LEQUIA s’ha centrat en l’eliminació dels nitrats, que a Catalunya són responsables de la contaminació d’aigües subterrànies. Aquest és l’àmbit d’aplicació del projecte euro-xinès ELECTRA, que es va iniciar el gener d’enguany. Però regular el contingut en compostos de nitrogen també és clau per prevenir la contaminació en altres sectors com l’aqüicultura o l’aquaponia –que integra hidroponia i aqüicultura. El LEQUIA investigarà la utilització de l’electro-microbiologia en aquests sistemes en el projecte europeu WAFRA.

En el camp de la bioconversió del diòxid de carboni en compostos d’alt valor afegit, s’aborden dues de les problemàtiques ambientals principals del segle XXI: el canvi climàtic i l’esgotament de recursos. Els sistemes bioelectroquímics són capaços de transformar el diòxid de carboni en compostos orgànics de cadena més llarga útils per la indústria química o com a biocombustibles. Així, en el projecte europeu BioRECO2VER l’objectiu és la producció d’isobuté i lactat; en el projecte COOMET finançat pel Ministeri de Ciència la bioconversió s’orienta cap a la producció d’àcid carboxílic, butirat, butanol i etanol; i en el projecte DigesTake de la comunitat RIS3CatAigua d’ACCIÓ es purifica el biogàs de depuradores convertint el diòxid de carboni en àcids grassos volàtils.

Un congrés europeu de referència a Girona

L’ampli ventall d’aplicacions dels projectes del LEQUIA és una bona mostra de l’enorme potencial i del caràcter multidisciplinari dels sistemes bio-electroquímics. En aquest sentit, la cinquena edició del EU-ISMET el setembre del 2020 portarà a Girona grups de recerca de tot el món que difondran els resultats dels seus treballs tot intercanviant coneixements i experiència. Un pas més perquè en un futur cada vegada més proper es desplegui l’electró-microbiologia a escala industrial.

• Data: 2019-05-16