El LEQUIA organitzarà la propera edició del EU-ISMET, el congrés europeu de referència en tecnologies electromicrobianes

La ciutat anglesa de Newcastle va acollir-ne la darrera edició el 2018

El grup de recerca LEQUIA de la Universitat de Girona organitzarà la cinquena edició del congrés europeu de la International Society for Microbial Electrochemistry and Technology, l’EU-ISMET 2020. L’esdeveniment tindrà lloc el setembre del 2020 i situarà Girona a l’avantguarda de la recerca en tecnologies electromicrobianes a Europa.

Les tecnologies electromicrobianes o sistemes bioelectroquímics integren el metabolisme de determinats microorganismes amb activitat elèctrica a un sistema electroquímic. Són tecnologies que encara es troben en estat de desenvolupament, però que en els darrers anys no han parat de captar l’atenció de la comunitat científica per les seves nombroses aplicacions ambientals i energètiques. Així, en un futur no molt llunyà podrien servir per tractar aigües residuals o per sintetitzar biocombustibles i productes químics de manera molt més sostenible que les tecnologies actuals.

El Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) és un grup de recerca multidisciplinari de la UdG amb vint-i-cinc anys d’història. Àmpliament conegut per la seva activitat en científica en el tractament d’aigües, en la darrera dècada s’ha fet un lloc important en l’estudi i en el desenvolupament dels sistemes bioelectroquímics. Així, el Dr. Sebastià Puig, que exercirà de chairman al EU-ISMET 2020, és actualment l’investigador principal de tres projectes europeus en aquest àmbit: BioRECO2VER, ELECTRA i WAFRA. El BioRECO2VER aborda la conversió del diòxid de carboni en isobutè, l’ELECTRA aplica els sistemes bioelectroquímics a la bioremediació d’aigües i el WAFRA està centrat en el sector de l’aqüicultura. A més, des del 2015 en el grup s’han defensat cinc tesis doctorals sobre sistemes bioelectroquímics; tres d’elles, premiades.

La darrera edició del EU-ISMET va tenir lloc durant tres dies el 2018 a la ciutat anglesa de Newcastle upon Tyne i va aplegar els principals investigadors i professionals a Europa en el seu camp. Haurem d’esperar fins al setembre del 2020 per saber si Girona aconsegueix complir les expectatives creades i donar una bona embranzida a les tecnologies electromicrobianes perquè ben aviat estiguin presents a les nostres vides.

• Data: 2019-1-15