Defensa de tesi doctoral "Siloxane removal in the energy recovery of biogas: Sequential adsorption/oxidation processes" per Alba Cabrera i Codony

En les estacions depuradores d’aigües residuals i abocadors es produeix un gas amb un valuós contingut energètic.  Aquest biogàs està composat principalment per metà i diòxid de carboni, i constitueix una font d’energia renovable producte de la digestió anaeròbia de la biomassa. A més, la seva utilització com a combustible redueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Tanmateix, el biogàs conté una sèrie de compostos traça que cal eliminar abans de la seva utilització, d’entre els quals destaquen els siloxans per la seva problemàtica. La combustió d’aquestes silicones, procedents de productes industrials i domèstics, produeix danys greus en els sistemes de recuperació energètica del biogàs.

Actualment el mètode més utilitzat per reduir la concentració de siloxans és l'adsorció no-regenerativa en carbons activats (CA). Tot i l'ús industrial generalitzat d’aquesta tècnica, els mecanismes implicats en l'eliminació de siloxans encara són poc coneguts. La tesi“Siloxane removal in the energy recovery of biogas: Sequential adsorption/oxidaction processes” d’ Alba Cabrera i Codony, suposa un pas endavant per millorar el tractament del biogàs per la seva utilització energètica. La investigadora ha estudiat diversos adsorbents alternatius i ha determinat per primera vegada els mecanismes implicats en l’adsorció de siloxans. Això ha permès millorar el rendiment de les tecnologies seqüencials d'adsorció/regeneració utilitzant tant carbons actius com zeolites. Paral·lelament, s’han aplicat diferents tecnologies basades en processos avançats d’oxidació per tal de regenerar i reutilitzar els adsorbents saturats.

La tesi ha estat dirigida per la Dra. María Martín del grup LEQUIA de la Universitat de Girona i pel Dr. Rafael González Olmos, actualment a l’Institut Químic de Sarrià (Universitat Ramon Llull). La defensa, que és pública, tindrà lloc el proper dimecres 27 de juliol a les 11:30h, a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la UdG.

• Data: 2016-7-27