INNOQUA – un sistema biològic innovador per al sanejament in situ d’aigua i l’estalvi de recursos

Com podem protegir i millorar la qualitat dels recursos aquàtics naturals? Aquest és un dels majors reptes del segle XXI.

INNOQUA, un projecte finançat per la Unió Europea i iniciat el juny del 2016, té com a objectiu fer front a aquest repte a través de la promoció de tecnologies sostenibles de sanejament d’aigua capaces de realitzar un cicle complert de tractament. Aquestes tecnologies s’assemblen a processos naturals de purificació i es basen, d’una banda, en la capacitat netejadora de cucs de terra (lumbrícids), zooplàncton i microaglues, i, de l’altra banda, en l’acció de la llum solar. INNOQUA és, a més de l’acrònim del projecte, el nom d’una solució innovadora per al sanejament ecològic d’aigües residuals disponible en múltiples configuracions modulars i adaptable a diferents contexts i mercats locals. Una solució que ha estat patentada i reconeguda amb premis i que encara no s’ha implantat.

INNOQUA dóna resposta a la necessitat de tractament d’aigua de les comunitats en zones rurals remotes d’Europa, ciutats que estan creixent ràpidament en països en desenvolupament, indústries agrícoles i arquitectes que volen aplicar tecnologies sostenibles.

El projecte té 4 anys de durada i instal·larà plantes pilot en 10 països diferents (França, Irlanda, Itàlia, Romania, Escòcia, el Regne Unit, Equador, Perú, Índia i Tanzània) per demostrar la viabilitat a llarg termini de solucions modulars localment sostenibles en condicions d’ús real. Els escenaris pilot també estaran vinculats a projectes de recerca científica i facilitaran la compartició d’informació amb socis de recerca.

Germain Aedell, el coordinador del projecte, afirma: El nostre objectiu és desenvolupar solucions en el marc daccions orientades a lexplotació i a la difusió, i accelerar la introducció al mercat de tecnologies no convencionals de purificació de baix cost, descentralitzades i a petita escala, com les que es presenten al INNOQUA. El Sr. Adell és urbanista i responsable dels projectes europeus aNobatek, una entitat francesa de recerca i tecnologia que gaudeix d’ampli reconeixement i que actua com a coordinador del INNOQUA. El projecte integra 20 socis de 10 països, amb institucions de recerca, universitats, pimes, gestores dels serveis d’aigua i ONGs.

El projecte ha rebut finançament a través del programa Horizon 2020 de la Unió Europea (Acord de consorci nº 689817).

Foto: Kick-off Meeting a Nobatek, Anglet/France

• Data: 2016-7-5