Cap a la resiliència urbana: l’experiència de Lloret de Mar

L’aigua i la seva estreta relació amb els aliments i l’energia, va ser un dels temes principals d’un “Urban Lab workshop” que va tenir lloc a Lloret de Mar el passat mes de gener. Un grup d’experts del Habitat Professionals Forum (HPF), una associació vinculada a les Nacions Unides, va treballar amb diversos actors locals per generar idees fresques i viables capaces d’assolir la resiliència dels recursos econòmics i naturals de la població.

Famosa pel seu turisme de masses del anys seixanta, Lloret té dues cares ben diferenciades: a l’hivern, és una petita població de 40.000 habitants en un entorn costaner tranquil envoltant de zones boscoses; a l’estiu, però, es transforma en una ciutat de “sol, platja i festa”, amb 200.000 persones que omplen hotels, bars i discoteques. Aquesta transformació no només fa perillar el son dels residents locals, sinó que també tensiona la disponibilitat d'aigua (i la dels aliments i l’energia que que hi estan relacionats) durant els estius secs propis del clima mediterrani.

Pot Lloret canviar aquesta imatge i esdevenir una ciutat amb diversitat d’activitats econòmiques i un ús eficient dels recursos, amb un turisme heterogeni que garanteixi la tranquil·litat dels seus residents al centre històric? Pot Lloret assentar un precedent per les nombroses poblacions turístiques de la costa Mediterrània amb problemàtiques derivades de l’ús de l’aigua? Aquestes van ser algunes de les preguntes que els experts del Habitat Professionals Forum (HPF) van haver de contestar.

La Dra. Natasa Atanasova, “fellow Marie Curie i TECNIOSPRING” del nostre grup, va ser convidada al seminari, i va contribuir a formular una nova visió capaç de considerar l’aigua com una part integrada de la infraestructura verda de Lloret. L’esdeveniment va representar una excel·lent oportunitat de col·laboració interdisciplinària, i va crear un entorn creatiu per una planificació urbana que vagi agafada de la mà de la gestió dels recursos naturals.

Podeu conèixer els detalls del workshop a través d’aquesta entrada de la Natasa Atanasova al blog de la International Water Association (IWA): http://www.iwa-network.org/blog2/towards-resilient-cities-the-lloret-de-mar-urban-lab-experience

• Data: 2016-2-9