El LEQUIA té 3 projectes TECNIOSPRING relacionats amb els bioreactors de membrana (MBR)

Natasa Atanasova investiga noves eines i tecnologies per a tractaments descentralitzats de les aigües grises a les ciutats, Hèctor Monclús està adaptant un sistema de control de membranes per al tractament d’aigües residuals i superficials, i Gaetan Blandin treballa per optimitzar el bioreactors de membrana osmòtics per obtenir aigua potable a partir d’aigua residual. Tots tres projectes han rebut un ajut del programa TECNIOSPRING,  un instrument d’ACCIO cofinançat per la Comissió Europea que impulsa la mobilitat d’investigadors als centres de la xarxa catalana TECNIO.

Natasa Atanasova - una gestió descentralització dels recursos naturals a les ciutats

El projecte REUCITY de la investigadora eslovena Natasa Atanasova apaortarà noves solucions per una gestió circular dels fluxos de residus i d’aigua a les ciutats: aigua grisa (aigua de les dutxes, banys, aixetes, rentadores), aigua negra (aigua dels vàters) i bio-residus. Així, actualment la investigadora concentra tots els esforços en reduir el consum energètic de bioreactors de membrana a petita escala per tractar aigües grises i reutilitzar-les per cisternes de vàters. En una segona fase, aquest coneixement sobre la tecnologia MBR es complementarà amb coneixement sobre altres tecnologies de reutilització, i es desenvoluparà un sistema d’ajut a la decisió (DSS) per seleccionar la millor opció per un determinat escenari - tant des del punt de vista tècnic com econòmic. L’objectiu final del projecte és aportar nous coneixements i eines que facin possible el canvi vers una gestió de l’aigua a les ciutats orientada vers la reutilització, i que a la vegada estimuli la biodiversitat urbana, les infraestructures verdes i els horts urbans a través de la utilització de recursos locals.

Hèctor Monclús – Noves aplicacions del sistema de control Smart Air MBR®

L’Smart Air MBR® és un sistema de control patentat per la Universitat de Girona i l’empresa GS INIMA Environment S.A. capaç de reduir en un 22% el consum d’energia dels bioreactors de membrana (MBR). El sistema va ser validat amb èxit a escala real a l’estació depuradora d’aigües residuals urbanes de la Bisbal d’Empordà. Amb el projecte SSAMBRA del programa TECNIOSPRING, l’investigador Hèctor Monclús – un dels inventors del Smart Air MBR® -  adaptarà la tecnologia a diferents configuracions i fabricants de membranes i l’aplicarà al tractament d’aigües residuals industrials i aigües superficials. Res millor per assolir aquests objectius que un any d’estada a les instal·lacions d’un fabricant de membranes com és l’empresa francesa Polymem i un altre any al grup on es va desenvolupar el sistema.

Gaetan Blandin – Bioreactors de membrana osmòtics per a obtenir aigua potable a partir d’aigua residual

Tots els experts estan d’acord en què un dels reptes principals de la gestió de l’aigua del segle XXI és fer viable – tant des del punt de vista tècnic com econòmic – l’obtenció d’aigua potable a partir d’aigua residual. El projecte OMBReuse de l’investigador francès Gaetan Blandin vol aconseguir-ho amb bioreactors de membrana osmòtics (OMBR).  La seva recerca té, doncs, en compte tant els aspectes tècnics com els econòmics, i es vertebra al voltant de tres eixos: l’optimització del procés amb noves membranes i la implementació de pressió hidràulica, la modelització del destí dels contaminants emergents en comparació amb els MBR, i el desenvolupament d’eines de control i monitorització.

Recerca aplicada i transferència tecnològica en l’àmbit de l’aigua

El programa TECNIOSPRING és un instrument d’ACCIO cofinançat per la Comissió Europea per impulsar la mobilitat d’investigadors que desenvolupin projectes de recerca aplicada i transferència tecnològica en un centre de la xarxa TECNIO. Els projectes es poden realitzar en dues modalitats: “incoming”, en la qual investigadors de qualsevol nacionalitat poden realitzar un projecte de dos anys en un centre TECNIO i “outgoing + return”, que inclou un any de mobilitat a l’estranger per investigadors residents a Catalunya i un any de retorn al centre TECNIO.

Els tres projectes TECNIOSPRING del LEQUIA reforcen les línies de recerca en bioreactors de membrana i sistemes d’ajut la decisió, plenament consolidades al grup i amb una forta orientació a la transferència. Els investigadors treballen sota la supervisió d’un supervisor científic: el Dr. Manel Poch (projecte REUCITY, Dra. Natasa Atanasova), el Dr. Joaquim Comas (projecte SSAMBRA, Dr. Hèctor Monclús) i el Dr. Ignasi Rodriguez-Roda (projecte OMBReuse, Gaetan Blandin). El programa TECNIOSPRING està cofinançat per la Unió Europea a través de les accions Marie Curie “Co-funding of regional, national and international programmes (COFUND)”. Per tant, els investigadors beneficiaris són a la vegada investigadors TECNIOSPRING i investigadors Marie Curie.

Foto: d'esquerra a dreta Hèctor Monclús, Natasa Atanasova i Gaetan Blandin al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona.

• Data: 2015-11-26